Nigella Lawson stwierdziła kiedyś, że w życiu pada wiele pytań, na które czekolada przynosi odpowiedź. W końcu kto z nas nie sięgał po słodycze, gdy czuł się zdołowany wydarzeniami codziennego życia, chciał sobie poprawić humor w parszywą pogodę czy nagradzał siebie za małe osiągnięcia? Dla wielu osób ciastka, żelki i inne pyszności stanowią nieodłączną część codziennego jadłospisu, z której bardzo ciężko zrezygnować, np. przy konieczności przejścia na dietę. Nie martw się – to mit, że musisz całkowicie rozstać się z czekoladą. Słodkości mogą być bowiem równie pyszne, co wartościowe pod względem składu – możesz więc dokonywać w pełni świadomych wyborów i nie szkodzić jednocześnie swojemu organizmowi.

Co warto wiedzieć o słodyczach?

Słodycze słodyczom nierówne! Co więc należy robić, chcąc dokonać wyboru wśród dostępnych na rynku licznych propozycji? Przede wszystkim – czytać składy, by upewnić się, że decydujemy się na sprawdzone wyroby pozbawione konserwantów i sztucznych barwników czy aromatów, a także genetycznie modyfikowanych dodatków (cechujące się tzw. czystym składem). Warto również orientować się w tym, jakie składniki budzą liczne kontrowersje w dyskusjach o zdrowym odżywianiu i unikać produktów wymieniających je na opakowaniu. Dla bezpieczeństwa należy również zapoznać się z alergenami.

Świadomy proces zakupowy

W tej sytuacji działa również zasada – im krótszy skład, tym lepszy, co przekłada się na wartość czekolady oraz innych wyrobów. Także im mniejsza ilość cukru i jego zamienników, tym lepiej dla naszych zębów, więc na ten składnik należy przede wszystkim zwrócić uwagę. Najlepsze są również te propozycje, które tworzy się ręcznie.

Święta prawda jest taka, że słodycze kochają wszyscy – zarówno starsi, jak i młodsi – a doskonały smak sprawia, że nieustannie chcemy po nie sięgać. Nadmierne pochłanianie słodkości oczywiście nikomu nie przyniesie nic dobrego, ale nie trzeba od razu całkowicie ich z diety wyrzucać. Należy jednak dokonywać świadomego procesu zakupowego i sprawować kontrolę nad swoją codzienną dietą.